Πως η αίρεση της Exeldim έρχεται σε αντίθεση με την Ορθόδοξη Θεολογία περί άκτιστων ενεργειών του Θεού


Του Παναγιώτη Μακρή

Τα περί της εξελικτικής δημιουργίας θέματα με είχαν απασχολήσει αρκετά για κάποιο χρονικό διάστημα, ποτέ δεν είδα με καλό μάτι την Exeldim, αν και παλαιότερα όταν ήμουν μικρότερος είχα διαβάσει ένα εξελικτικό άρθρο σχετικά με τους προαδαμιαίους ανθρώπους και για του λόγου το αληθές μου είχαν φανεί κάπως ικανοποιητικές οι απαντήσεις του στα θέματα ανθρωπολογίας. Μετά από καιρό όταν άρχισα να ασχολούμαι με θεολογικά θέματα ποιο συστηματικά, έπεσα πάνω σε κάποια άρθρα σχετικά με το τι πίστευε ο Γέροντας Παΐσιος για την θεωρία της εξελίξεως και ύστερα μελέτησα και κάποια άρθρα του αντιαιρετικού σχετικά με την Exeldim[1] και τότε κατάλαβα περί τίνος πρόκειται αυτή η αίρεση. Ποτέ στην ζωή μου δεν τόλμησα να αμφισβητήσω τους Πατέρες της Εκκλησίας μας είτε παλαιότερους είτε νεότερους, αντίθετα έβλεπα τους οπαδούς της αιρέσεως αυτής να αμφισβητούν τις αλήθειες που δίδαξαν οι πατέρες και αυτό επειδή όπως έμαθα, θεωρούν ότι έκαναν λάθος, επειδή δεν είχαν τις επιστημονικές γνώσεις της εποχής μας. Καθώς λοιπόν κάποια στιγμή σκεφτόμουν για την αίρεση αυτή, δεν θυμάμαι πως αλλά έτυχε κάποια στιγμή να φέρω στο νου μου την Θεολογία περί άκτιστων ενεργειών του Θεού, συνδέοντάς την λοιπόν με την εξελικτική θεωρία που προβάλει η Exeldim (και θεωρεί πως είναι και η σωστή Ορθόδοξη θέση) θεώρησα ότι κάτι δεν είναι σωστό, κάπου υπάρχει κάποιο πρόβλημα και αυτό που αποδείχτηκε αγαπητοί μου είναι ότι η Exeldim είναι μια καθαρή αίρεση, η οποία πάει κόντρα στην Θεολογία των πατέρων περί άκτιστων ενεργειών του Θεού. Αυτό θα σας αναπτύξω στο παρακάτω άρθρο...

Υ.Σ. Δεν πρόκειται περί θεολογούμενου ζητήματος όπως εσφαλμένα μπορεί να πιστεύουν κάποιοι στους οποίους ανήκα και εγώ παλαιότερα και θα σας το αποδείξω στις επόμενες γραμμές.
Μικρή περίληψη των όσων ακολουθήσουν
Σύμφωνα με την δική μας Ορθόδοξη πίστη, ο Θεός φανερώνεται στον κόσμο μέσω των άκτιστων ενεργειών του, σε αντίθεση με τους δυτικούς οι οποίοι αναφέρουν ότι ο Θεός φανερώνεται μέσω κτιστών ενεργειών (δηλαδή μέσω κτισμάτων). Σκέφτηκα λοιπόν ότι η εξελικτική θεωρία είναι ασυμβίβαστη με την δική μας Ορθόδοξη πίστη, σε αντίθεση με την παπική την οποία επιβεβαιώνει για τον εξής λόγο: Στον παπισμό ο Θεός φανερώνεται στον κόσμο μέσω κτιστών ενεργειών, μια τέτοια ενέργεια θα μπορούσε να είναι η εξέλιξη του ανθρώπου, σε αντίθεση με την δική μας Ορθόδοξη Θεολογία ο Θεός δεν χρειάζεται κτίσματα για να φανερωθεί, γι’ αυτό άλλωστε και ο μακαριστός γέρων Παΐσιος είχε πει κάποια στιγμή για το εν λόγω θέμα «Δεν είχε ανάγκη ο Θεός από ανταλλακτικά!». Πράγματι, εφόσον ο Θεός στον παπισμό φανερώνεται μέσω κτιστών ενεργειών, άρα η εξελικτική θεωρία επιβεβαιώνει την παπική σχολαστικολογία, εν αντιθέσει με την Ορθόδοξη Θεολογία όπου ο Θεός δεν έχει ανάγκη από κτίσματα για να φανερωθεί. Άρα το να δεχθούμε την θεωρία της εξελίξεως του ανθρώπου είναι σαν να δεχόμαστε εμμέσως την παπική κακοδοξία περί κτιστών ενεργειών (η οποία καταπολεμήθηκε από τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά), ενώ αρνούμαστε την Ορθόδοξη Θεολογία μας πάνω στο θέμα αυτό.
Υ.Σ. Για αυτό το λόγο έκανε δεκτή την θεωρία αυτή ο παπισμός και θεώρησε ότι δεν έρχεται σε αντίθεση με τα δόγματά του, εν αντιθέσει με εμάς που πρέπει να την αρνηθούμε.
Η διαφορά κτιστού με άκτιστου
Αν και είναι λίγο δύσκολο να γράψει κανείς περί κτιστού και άκτιστου (ιδιαίτερα αν υπάρχει έλλειψη Θεολογικών γνώσεων όπως στην δική μου περίπτωση), ωστόσο θα κάνω μια προσπάθεια να παραθέσω τα όσα έχω γράψει μέχρι τώρα με περισσότερη σαφήνεια.
Πρέπει πρώτα απ' όλα να καταλάβουμε την διαφορά μεταξύ κτιστού και ακτίστου. Κτιστό είναι αυτό το οποίο είναι δημιουργημένο είναι δηλαδή δημιούργημα, άκτιστο είναι το αδημιούργητο, άκτιστο είναι κάτι το οποίο δεν έχει καμία σχέση με το κτιστό και για αυτό άμα δεν συμμετέχεις σε αυτό δεν μπορείς να το εξηγήσεις, να το ερμηνεύσεις. Επειδή είναι λίγο δύσκολο να το εξηγήσω με λόγια ας δώσω μερικά παραδείγματα.
Το Θαβώρειο φως
Στην Καινή Διαθήκη γίνεται αναφορά στην Μεταμόρφωση του Κύριου ημών Ιησού Χριστού, κατά την οποία φως περιέλουσε τον Σωτήρα. Σύμφωνα με την θεωρία των κτιστών ενεργειών (που ακολουθεί ο παπισμός) το Θαβώριο φως που αναφέρετε, θεωρείτε ένα απλό φως όπως αυτό του ήλιου και των λοιπών αστέρων, σε αντίθεση με την Ορθόδοξη Θεολογία περί άκτιστων ενεργειών, όπου το Θαβώριο φως αναφέρεται στην δόξα του Θεού, η οποία είχε περιλούσει τον Ιησού Χριστό.
Η νεφέλη της Αναλήψεως
Παρομοίως η νεφέλη της Αναλήψεως στην βάση της θεωρίας των κτιστών ενεργειών θα πρέπει να θεωρείτε απλό σύννεφο, για εμάς τους Ορθοδόξους όμως που πιστεύουμε ότι ο Θεός φανερώνεται μέσω άκτιστων ενεργειών δεν ήταν απλά σύννεφα τα οποία εκάλυψαν τον Ιησού αλλά η άκτιστη δόξα του ουρανίου Πατρός.
Αναφέρονται μεν σαν νεφέλες όπως και το Θαβώρειο Φως σαν φως, αλλά αυτό είναι μόνο η προσπάθεια των Αποστόλων να εξηγήσουν σε εμάς αυτά που έζησαν, καθότι είναι αδύνατον να τα κατανοήσουμε πλήρως, άμα δεν συμμετέχουμε εμπειρικά σε αυτά (αυτό συμβαίνει καθότι δεν υπάρχει καμία σχέση μεταξύ κτιστού και άκτιστου ώστε να μπορούμε να το περιγράψουμε άρα για να το κατανοήσουμε πρέπει να το ζήσουμε), κάτι το οποίο έχει συμβεί με τους Αγίους της Εκκλησίας μας οι οποίοι είχαν εμπειρία των άκτιστων ενεργειών του Θεού.
Η νεφέλη που καθοδηγούσε τους Ισραηλίτες
Η νεφέλη η οποία καθοδηγούσε τους Ισραηλίτες όπως και η νεφέλη που σκέπασε τον Κύριο μας κατά την Ανάληψη δεν ήταν μια απλή νεφέλη αλλά η άκτιστη δόξα του Θεού.
Η διάβαση της Ερυθράς Θάλασσας
Κάποιοι εξηγούν για την Ερυθρά θάλασσα την οποία διάνοιξε ο Μωϋσής ότι: «Υπήρχε συγκεκριμένη χρονική στιγμή κατά την οποία δυνατοί άνεμοι φυσούσαν και έσχιζαν την θάλασσα στα δύο έτσι κατάφεραν ο Μωϋσής και οι Ισραηλίτες να περάσουν απέναντι και όταν έφτασαν οι Αιγύπτιοι, οι άνεμοι έπαψαν να φυσούνε και καταποντίστηκαν». Κάτι τέτοιο είναι καθαρά γελοίο, καθότι άμα απλά σκεφτούμε ότι ομιλούμε περί ενός πληθυσμού 1 εκατομμυρίου κόσμου σχεδόν, φανταστείτε πόση ώρα θα έπρεπε να φυσούνε οι άνεμοι ώστε να μείνει διηρημένη η Ερυθρά θάλασσα. Για εμάς τους Ορθοδόξους όμως, τέτοιες θεωρίες είναι παρερμηνείες, εμείς δεχόμαστε αυτό σαν ένα μεγάλο θαύμα που προτυπώνει την δύναμη του Σταυρού (μιας και ο Μωϋσής διάνοιξε την Ερυθρά σχηματίζοντας τον Σταυρό) αυτό το οποίο συνέβη ήταν ένα ανεξήγητο φαινόμενο, ο Θεός διάνοιξε την Ερυθρά για χάρη του Μωϋσέως και του λαού του Ισραήλ με θαυματουργικό τρόπο σαν άρχοντας του παντός και έχοντας εξουσία πάνω στα πάντα. Απλά θέλησε και χώρισε στα δύο την Ερυθρά θάλασσα, δεν χρειαζόταν ούτε ανέμους ούτε τίποτε άλλο, απλά το έκανε επειδή το ήθελε.
Οι 10 πληγές της Αιγύπτου
Επίσης παρομοίως και για τις 10 πληγές που χτύπησαν την Αίγυπτο
επί προφήτη Μωϋσή.
Κάποιοι παρερμηνευτές κάνουν λόγο και περί του θαύματος όπου το νερό έγινε αίμα, ύστερα από θαυματουργική ενέργεια, και παρερμηνεύουν λέγοντας, ότι υψηλές θερμοκρασίες βοήθησαν στην διάδοση ενός βακτηρίου επονομαζόμενοBurgundy Bloodalgae ή Oscillatoria το οποίο πεθαίνοντας κάνει το νερό κόκκινο.
Ομοίως και περί του θανάτου των πρωτότοκων στην Αίγυπτο, λέγουν ότι λόγω των συνθηκών είχαν αναπτυχθεί ορισμένοι μύκητες πάνω στην επιφάνεια των τροφίμων των Αιγυπτίων. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, επειδή οι Αιγύπτιοι ετάιζαν πρώτα τα πρωτότοκα τους, αυτά να τρώνε τις πρώτες μερίδες που περιείχαν τους θανατηφόρους μύκητες, ενώ η υπόλοιπη οικογένεια έτρωγε ύστερα από εκεί όπου δεν είχαν αναπτυχθεί ακόμα οι μύκητες.
Γελοίες θεωρίες τις οποίες ακόμα και ορισμένοι παπικοί αδυνατούν να δεχθούν στο σύνολο τους (χωρίς να καταλαβαίνουν ότι τέτοιες θεωρίες υποστηρίζουν την κακοδοξία περί κτιστών ενεργειών).
Αντιθέτως για εμάς τους Ορθοδόξους τέτοιες θεωρίες είναι απαράδεκτες και ασυμβίβαστες με την πίστη μας, καθότι για εμάς, ο Θεός δεν φανερώνετε μέσω κτιστών ενεργειών αλλά μέσω άκτιστων ενεργειών στις οποίες αν δεν συμμετέχεις δεν μπορείς να κατανοήσεις.
Φρονώ πως αυτά είναι αρκετά για να ξεκαθαρίσουμε την διαφορά περί κτιστών και άκτιστων ενεργειών.
Πριν προχωρήσω να σημειώσω εδώ ότι η θεωρία περί κτιστών ενεργειών του Θεού στην ουσία εκμηδενίζει την ουσία του θαύματος, εφόσον θαύμα είναι κάτι το οποίο δεν εξηγείται επιστημονικά, ενώ η θεωρία των κτιστών ενεργειών επιβάλει επιστημονική εξήγηση.
Η εξελικτική δημιουργία
Τώρα λοιπόν ας περάσουμε στο κυρίως θέμα της εξελικτικής θεωρίας και στο κατά πόσο είναι συμβατή με την Ορθόδοξη πίστη μας.
Οι εξελικτικοί ισχυρίζονται, ότι ο Θεός θέλησε μέσω της εξελικτικής δημιουργίας να δημιουργήσει τον άνθρωπο, δηλαδή ισχυρίζονται (αν και Ορθόδοξοι) ότι ο Θεός θέλησε μέσω μιας φυσικής κατάστασης (αυτής της εξέλιξης των ειδών) να δημιουργήσει τον άνθρωπο, δηλαδή μέσω μιας κτιστής ενέργειας, μιας κτιστής καταστάσεως, μέσω άλλων κτιστών ειδών. Κάτι τέτοιο όμως έρχεται σε σύγκρουση με την Ορθόδοξη Θεολογία περί άκτιστων ενεργειών του Θεού. Ο Θεός δεν χρειάζεται κτίσματα για να φανερωθεί στον κόσμο, δεν χρειαζόταν την εξελικτική δημιουργία για να δημιουργήσει τον άνθρωπο για αυτό και ο μακαριστός Γέροντας Παΐσιος είχε πει για το εν λόγω θέμα: «Δεν είχε ανάγκη ο Θεός από ανταλλακτικά!» επειδή πράγματι ο Θεός δεν έχει ανάγκη από κτίσματα για να κάνει κάτι όπως και στις προηγούμενες περιπτώσεις που προανέφερα.
Σε αντίθεση οι αντιεπιστημονικοί δημιουργιστές (όπως τους αναφέρουν οι εξελικτικοί), θεωρούν ότι ο Θεός δημιούργησε εξ αρχής των άνθρωπο με τελείως θαυματουργικό τρόπο αμέσως από το χώμα, κάτι το οποίο όμως επιβεβαιώνει την Ορθόδοξη Θεολογία περί Άκτιστων Ενεργειών του Θεού καθότι ο Θεός δεν χρειάζεται κτίσματα (ανταλλακτικά κατά τον Γέροντα Παΐσιο) για να κάνει κάτι, το κάνει απλά επειδή το θέλει.
Αυτή είναι και η ουσία του θαύματος, να καταρρίπτει τις επιστημονικές εξηγήσεις. Τι είδους θαύμα θα ήταν άλλωστε, άμα μπορούσε να ερμηνευθεί επιστημονικά;
Από τα παραπάνω συνεπάγεται ότι η εξελικτική θεωρία είναι απλά άλλο ένα αντίχριστο «φρούτο» το οποίο έχει σκοπό να βλάψει την Ορθόδοξη πίστη μας.
Αν λοιπόν οι εξελικτικοί δέχονται την γελοία αλλά κατά τα άλλα επιστημονική θεωρία της εξελίξεως των ειδών, ας δεχθούν και την γελοία αλλά κατά τα άλλα επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη ότι οι Εβραίοι διέσχισαν την Ερυθρά θάλασσα επειδή φύσηξε αέρας, ή ότι ο ποταμός Νείλος ποτέ δεν έγινε αίμα αλλά ήταν το βακτήριο Oscillatoria, το οποίο επειδή πέθαινε έκανε τον ποταμό κόκκινο και τις τόσες άλλες κουταμάρες αλλά κατά τα άλλα επιστημονικές εξηγήσεις περί των θαυμάτων που έλαβαν και συνεχίζουν να λαμβάνουν και τώρα χώρα στον κόσμο μας.
Ο κίνδυνος της θεωρίας των κτιστών ενεργειών
Εδώ αγαπητοί μου θα σας εξηγήσω που θα οδηγηθούμε αν δεχθούμε τις θεωρίες της Exeldim. Όπως και προηγουμένως ανέφερα, το θέμα που μας απασχολεί είναι η εξελικτική δημιουργία, δηλαδή πως προσπαθούν κάποιοι όπως και παλαιότερα από τα προηγούμενα παραδείγματα που σας έδειξα, να ερμηνεύσουν με φυσικό –επιστημονικό τρόπο τα φαινόμενα στην Βίβλο. Εδώ δηλαδή ερμηνεύουν την δημιουργία του ανθρώπου από χώμα κατ' εικόνα και ομοίωση του Θεού ως ένα φυσικό φαινόμενο κάτι απαράδεκτο όμως για την δική μας Θεολογία. Για να σας συνδέσω την θεωρία περί κτιστών ενεργειών ξανά με τον τρόπο επιστημονικής εξήγησης φανταστείτε απλά, ότι ο ιερός Αυγουστίνος (πατέρας της θεωρίας των κτιστών ενεργειών) όπως αναφέρει ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλουπόλεως Ιερεμίας Φούντας στο έργο του «Σύγκρουση Ορθοδόξου Πατερικής Θεολογίας και Αυγουστινείου Φραγκολατινικής Παραδόσεως», προσπαθούσε να εξηγήσει με επιστημονικό τρόπο την φλόγα της κολάσεως προσπαθώντας να ερμηνεύσει πως δεν θα λιώνουν τα σώματα από την φλόγα αυτή. Έτσι άρχιζε να πειραματίζεται αποδεικνύοντας μέσω των πειραμάτων του σε νεκρά παγώνια, ότι όπως τα σώματα τους δεν καίγονται με κανένα τρόπο, έτσι και τα σώματα των ασεβών δεν θα καίγονται με κανένα τρόπο. Η θεωρία περί κτιστών ενεργειών, μας υποχρεώνει να ερμηνεύουμε τα πάντα με φυσικό τρόπο, όπως και την δημιουργία του ανθρώπου. Εμείς όμως σαν Ορθόδοξοι δεν δυνάμεθα να κάνουμε κάτι τέτοιο, καθότι είναι αντίθετο με την Θεολογία μας, το ίδιο βέβαια ισχύει και για την θεωρία της εξελίξεως. Ερμηνεύοντας όμως τα πάντα με επιστημονικό τρόπο αγαπητοί μου, καταλήγουμε ουσιαστικά στην αθεΐα. Και αυτό επειδή φανταστείτε τι θα γινόταν άμα για τις 10 πληγές και την διάβαση της Ερυθράς θάλασσας δεχόμασταν τις επιστημονικές ερμηνείες. Παύει να υφίσταται η ουσία του θαύματος, σταματάνε τα θαύματα να έχουν νόημα, εφόσον μπορούνε να ερμηνευθούν επιστημονικά. Άρα δεχόμαστε ότι δεν ήταν ο Θεός αυτός που εξήγαγε τους Ισραηλίτες από την Αίγυπτο, αλλά τα φυσικά φαινόμενα. Δεν ήταν ο Θεός που διάνοιξε την Ερυθρά θάλασσα αλλά ο άνεμος που φυσούσε για αυτό τώρα θα καταλάβετε όλοι σας γιατί είχε πει ο Γέροντας Παΐσιος το εξής για την εξελικτική δημιουργία: «Τώρα στην αρχή, για να μην υπάρχουν αντιδράσεις, λένε: “Δεν αρνούμαστε τον Θεό, ούτε την Αγία Γραφή. Απλά, για να μην φαίνεται ότι πάμε αντίθετα σε όσα λένε μεγάλοι επιστήμονες, παίρνουμε συμβολικά τον 'χουν' και λέμε ότι ο Θεός πήρε πίθηκο για σώμα και του ‘ενεφύσησε’ την ψυχή. Να δήτε όμως, στη συνέχεια, όταν το δεχθούνε αυτό πολλοί χριστιανοί, που τα ερμηνεύουνε με το μυαλό, μετά θα μας πούνε: "Ε, καλά τώρα... Ενεφύσησε ψυχή... Για ένα 'φου', για αέρα, θα συζητάμε; Είναι σοβαρά πράγματα αυτά; Αφού ο πίθηκος ήταν ζωντανός! Είχε ‘πνοή’ ζωής. Αυτή είναι η ψυχή. Η ζωή” (!!!)
Και μετά μερικά χρόνια, αφού το δεχθούνε κι αυτό [= οι 'χριστιανοί'], θα μας πούνε: "Ποιός Θεός του Αδάμ και της Εύας;... Εντάξει· δεν λέμε ότι γίνανε όλα από μόνα τους. Υπάρχει μία ανωτέρα Δύναμις. Η Φύσις" (!!!) Δηλαδή τελικά εκεί πέρα θα το πάνε: "Ούτε ψυχή, ούτε Θεός”!!!»
Δηλαδή όπως αναφέρει ο Γέροντας ακολουθούμε την εξής πορεία: στην αρχή αρνούμαστε την Θεολογία περί άκτιστων ενεργειών του Θεού και δεχόμαστε την κακοδοξία περί κτιστών ενεργειών. Εν συνεχεία επειδή δεχόμαστε αυτή την θεωρία αρχίζουμε να ερμηνεύουμε επιστημονικά τις κτιστές αυτές ενέργειες, στην συνέχεια μιας και τους έχουμε δώσει επιστημονική εξήγηση έχουν χάσει το νόημα τους πλέον και δεν χρειάζονται την ύπαρξη Θεού για να υφίστανται και έτσι σιγά – σιγά οδηγούμαστε στην αθεΐα.
Δεν αρνούμαστε την αυθεντία της επιστήμης, δεχόμαστε τις επιστήμες έως του σημείου όμως, που δεν μπαίνουν στο χώρο της Θεολογίας. Η κάθε επιστήμη έχει το δικό της χώρο έτσι και η Θεολογία έχει το δικό της χώρο σαν η επιστήμη των επιστημών. Σαφώς και αν μια επιστήμη αντί να παραμείνει στα όρια που έχουν ορισθεί για αυτήν και προσπαθήσει να ερμηνεύσει αυτά τα οποία δεν ανήκουν σε αυτή θα σφάλλει, έτσι και η ανθρωπολογία μπαίνοντας στον χώρο της Θεολογίας έκανε λάθος περί τη εξελίξεως του ανθρώπου από τα ζώα. Αυτό συνέβη επειδή η δημιουργία του ανθρώπου ανήκει στον χώρο της επιστήμης των επιστημών δηλαδή τη Θεολογία.
Τελικές σκέψεις
Επειδή αρνούμαστε την εξελικτική δημιουργία του ανθρώπου δεν σημαίνει ότι αρνούμαστε την εξέλιξη των ειδών, αυτό επειδή θα μπορούσε να ισχύει για τα ζώα (να έχουν κοινούς προγόνους) αλλά όχι για τον άνθρωπο εφόσον ο Γέροντας Παϊσιος αναφέρει ότι: «Άλλωστε ο τρόπος δημιουργίας του ανθρώπου – «ποιήσωμεν άνθρωπον κατ' εικόνα ημετέραν...» (Γένεσις 1:26) και «έπλασεν ο Θεός τον άνθρωπον» (Γένεσις 2:7) – διαφέρει κατά πολύ από τον τρόπον δημιουργίας των ζώων – «Και είπεν ο Θεός· εξαγαγέτω τα ύδατα ερπετά... εξαγαγέτω η γη... τετράποδα...» (Γένεσις 1:20 – 25) – και η διαφορά αυτή δείχνει την ιδιαίτερη μέριμνα του Θεού για το
πλάσμα Του (τον άνθρωπον).»
Προσέξτε εδώ το χωρίο που αναφέρει ο Γέροντας (Γένεσις 1:24-25): « Και είπεν οΘεός· εξαγαγέτω η γή ψυχήν ζώσαν κατά γένος, τετράποδα και ερπετά και θηρία της γης κατά γένος. Και εγένετο ούτως.» Ενώ δηλαδή για τα ζώα ο Θεός προστάζει την γη να δημιουργήσει ψυχήν ζώσαν κατά γένος (δηλαδή ας υποθέσουμε μέσω της εξελικτικής δημιουργίας), για τον άνθρωπο ο Θεός το κάνει ο ίδιος (Γένεσις 1:26 – 28): «και είπεν ο Θεός· ποιήσωμεν άνθρωπον κατ εικόναημετέραν και καθ’ ομοίωσιν, και αρχέτωσαν των ιχθύων της θαλάσσης και των πετεινών του ουρανού και των κτηνών και πάσης της γης και πάντων των ερπετών των ερπόντων επί της γης. Και εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον, κατ’ εικόνα Θεού εποίησεν αυτόν, άρσεν και θήλυ εποίησεν αυτούς.»
Δηλαδή εφόσον ο Θεός ο ίδιος αποφασίζει να δημιουργήσει τον άνθρωπο, πρέπει να κάνουμε λόγο, περί άκτιστων ενεργειών. Συνεπώς είναι αδύνατο ο Θεός να χρησιμοποίησε κτίσματα για την δημιουργία του ανθρώπου, σε αντίθεση με τα ζώα που ο Θεός προστάζει την γη να κάνει κάτι, να εξαγάγει ψυχήν ζώσαν. Άρα, αφού δεν το έκανε ο ίδιος ο Θεός, δεν χρειάζεται να κάνουμε λόγο περί άκτιστων ενεργειών, αλλά κτιστών, εφόσον αυτή η ενέργεια που αναφέρετε στην Αγία Γραφή έγινε από ένα κτίσμα, την Γη.
Συνεπώς ο άνθρωπος δημιουργήθηκε εξ αρχής από τον Θεό μέσω των άκτιστων ενεργειών του, εν αντιθέσει με τα ζώα τα οποία προήλθαν από την γη (μέσω της εξελικτικής δημιουργίας). Δεν δεχόμαστε τις αναφορές της ανθρωπολογίας σχετικά με την δημιουργία του ανθρώπου εφόσον αυτό δεν είναι του αντικειμένου της. Όσες επιστημονικές θεωρίες, και ενδείξεις (αποδείξεις ποτέ δεν θα βρεθούν μιας και αυτό ποτέ δεν συνέβη) και να εμφανιστούν, σχετικά με την καταγωγή του ανθρώπου από τα ζώα, εμείς δεν πρέπει να τις δεχθούμε, εφόσον η δημιουργία του ανθρώπου ανήκει στον τομέα της Θεολογίας σαν άκτιστη ενέργεια του Θεού, για την οποία δεν μπορεί να υπάρξει καμία επιστημονική εξήγηση. Το παραπάνω άρθρο είναι ελάχιστη προσφορά προς τους αδελφούς που έχουν πέσει θύματα της κακοδοξίας περί κτιστής δημιουργίας του ανθρώπου της Exeldim, και ελπίζω μέσω αυτού να μπορέσουν να ωφεληθούν αρκετές ψυχές, ώστε να μην πέσουν στα δίκτυα του προβατόσχημου λύκου αυτού, όπως και οι υποστηρικτές της να μπορέσουν να έρθουν σε μετάνοια προς δόξα του Τριαδικού Θεού.
Τέλος και τω Θεώ Δόξα!!